Coaching
Mentoraat in de onder- en bovenbouw
Tegenwoordig is een leraar vanzelfsprekend ook mentor. Startende leraren geven regelmatig aan dat zij er de voorkeur aan geven eerst het leraarschap goed in de vingers te krijgen voordat ze ook de taak als mentor op zich nemen. De werkelijkheid is echter anders: veel leraren worden direct bij hun eerste aanstelling al mentor en worden dagelijks geconfronteerd met vragen en dilemma’s waarop ook ervaren mentoren niet zomaar een pasklaar antwoord hebben. De taak van de pedagogische verantwoordelijkheid van school is de laatste jaren enorm toegenomen. Om enigszins grip te krijgen op de belangrijke taak van het mentoraat worden in deze module verschillende handvatten geboden, waarbij intensief contact, vertrouwensband, ontwikkeling, relatie, vertrouwen, ruimte, autonomie, competentie en eigenheid centraal staan.De zoektocht van jonge mensen om te midden van alle invloeden van buitenaf en de behoefte om erbij te horen , een eigen plaats in de wereld te vinden, begint in de puberteit en adolescentie (Groothuis, 2008). Het is de taak van de docent en de mentor om de signalen van de leerling te begrijpen en hierop in te spelen. De school is niet alleen een instituut voor kennisoverdracht. Onderwijs is leerlingbegeleiding: het leren op school is geen doel op zich, maar een middel in dienst van de ontwikkeling van jonge mensen. Het is belangrijk dat de leraar zich afvraagt: Wat houdt de leerlingen zoal bezig, waar lopen ze warm voor, wat zijn hun drijfveren? Waarover heb ik het met leerlingen? Welke betekenis heeft de les, een gesprek, een activiteit, een opdracht voor het inzicht van de leerling in zichzelf in zijn relatie tot anderen en in de wereld om hem heen?
Leerlingen ontdekken via het onderwijs hun kwaliteiten, interesses en drijfveren. Raakt een onderwerp de leerling vanuit de eigen leerwens en interesse of door de wijze waarop de interesse gewekt wordt, dan kan een les of opdracht betekenisvol zijn (Groothuis, 2008, Lagerwerf, 2006). Het is dus belangrijk om de leerlingen te betrekken bij de inhoud van de lessen door vragen te stellen over een bepaald onderwerp en wat zij daar over willen weten. Daardoor wordt een les betekenisvol en hebben zij ook verantwoordelijkheid gekregen voor de inhoud van de les.
br /> Naar boven.. | Terug naar trainingsaanbod..