Management en organisatie
Leiding geven
Deze cursus bestaat uit drie onderdelen:
Effectief leiderschapEigenschappen van effectief leiderschap zijn gebaseerd op fundamentele principes: van binnen naar buiten. Dit betekent dat u de kern van uw identiteit als vertrekpunt neemt: uw paradigma’s, uw persoonlijkheid en uw motieven. Eerst moet u bij uzelf beginnen om uw relaties met anderen te kunnen verbeteren. In deze training worden ‘zeven eigenschappen van effectief leiderschap’ naast ‘situationeel leiderschap’ behandeld en via oefeningen in praktijk gebracht.
Het succesvol bereiken van effectief leiderschap is niet een optelsom van allerlei aangeleerde trucjes. Trainingen communicatieve vaardigheden, positief denken e.d. zijn vaak ook onmisbaar voor succes, maar ze zijn niet van primair belang. Wanneer u met tactische middelen mensen probeert te beïnvloeden, maar in wezen niet principieel bent, zult u op langere termijn geen succes kennen. Men vertrouwt u niet en alles, hoe goed bedoeld ook, wordt gezien als manipulatie.
De zeven eigenschappen van effectief leiderschap (Stephen R. Covey) geven handvatten om tot het niveau van effectief leiderschap te kunnen groeien.
-
1. Wees proactief (principes van persoonlijk inzicht)
2. Begin met het einde voor ogen (principes van persoonlijk leiderschap)
3. Belangrijke zaken eerst (principes van persoonlijk management)
4. Denk in termen van winnen/winnen (principes van interpersoonlijk leiderschap)
5. Probeer eerst te begrijpen…dan begrepen te worden (principes van empathische communicatie)
6. Werk synergistisch (principes van creatieve samenwerking)
7. Houd de zaag scherp (principes van evenwichtige zelfvernieuwing)
Situationeel leiderschap
Managers gebruiken in hun werksituatie zowel sturing als ondersteuning om hun mensen te beïnvloeden. Deze twee soorten beïnvloedingsgedrag vertegenwoordigen afzonderlijke en duidelijk van elkaar afgebakende dimensies. Het blijkt dat managers uiterst succesvol zijn door voornamelijk veel sturing uit te oefenen, terwijl anderen hun succes te danken hebben aan het gebruik van veel ondersteunend gedrag. Weer andere managers hebben succes doordat zij zowel veel sturend als ondersteunend gedrag vertonen. Er zijn ook leiders die hun succes danken aan het gebruik van zowel weinig sturing als weinig ondersteuning. Wat de waarheid is voor verschillende managers en hun werknemers komt in deze training aan bod.
Naar boven..
Functionerings- en beoordelingsgesprekken
Om grip te krijgen op het voeren van goede functionerings- en/of beoordelingsgesprekken staan naast de theoretische basis vooral het oefenen van deze vaardigheden in deze training centraal. Functioneringsgesprekken vormen een onderdeel van het personeelsbeleid van een organisatie en vinden meestal één tot twee keer per jaar plaats tussen een medewerker en zijn directe leidinggevende. In een functioneringsgesprek wordt besproken hoe een personeelslid zijn werk in de afgelopen periode heeft uitgevoerd en wat er in de komende periode van hem of haar wordt verwacht. In een beoordelingsgesprek worden de prestaties van een personeelslid geëvalueerd, gewoonlijk door de direct leidinggevende. Zo’n gesprek vindt plaats op initiatief van de leidinggevende of van het personeelslid zelf. De verhouding tussen de gesprekspartners is ongelijkwaardig, er is sprake van een verschil in bevoegdheden.
Naar boven.. | Terug naar trainingsaanbod..