Sneller Interactie
Startpagina > Introductie
Introductie
Een sprong voorwaarts met Sneller Interactie
  • Inzichten verwerven in communicatieprocessen en interventiemogelijkheden
  • Bewustwording van en inzicht in eigen wijze van communiceren
  • Ontwikkelen van effectieve mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden
Sneller Interactie gaat uit van de grote lijn:
  • Bij communicatie ie het een probleem dat mensen niet transparant zijn. We kunnen alleen de buitenkant waarnemen.
  • Daarom kunnen we niet anders dan hypotheses maken over wat mensen van binnen bedoelen (effectdiagnoses).
  • Voor het maken van de juiste hypothese zijn er twee hulpmiddelen:
    • het idee dat iedereen zich altijd inzet
    • een verkenning van de context
De systeemtheoretische benadering zoekt naar samenhangen en grote verbanden, verkent de context in plaats van het isoleren van de kleinste elementen. De behavioristische benadering gaat uit van oplossingsgerichte strategieën, terwijl de systeemtheorie uitgaat van de leus: ‘Oplossingen zijn niet altijd van deze wereld, je kunt er hooguit voor zorgen dat het niet veel erger wordt.” Vanuit die syteemtheoretische en realistische gedachtegang zijn de trainingen en modules van Sneller Interactie opgebouwd en ontwikkeld.
Drie axioma’s binnen het mondeling en schriftelijk communiceren:
  • Je kunt niet niet communiceren
  • Communicatie is inhoud en betrekking
  • Communicatie is altijd verbonden aan een invalshoek (interpunctie)
“Mensen veranderen alleen op grond van dingen die hen deugd doen.”
“Je bent groot als je de kleinheid van een ander kunt verdragen."
“Je kunt nooit iemand kennen.”
“Emoties versmallen het zicht, de focus.”

De bovenstaande uitspraken vormen de leidraad van Sneller Interactie binnen de visie op effectief communiceren.

Drs. W. Sneller 15 november 1959

Opleiding
  • Radboud Universiteit Nijmegen: Nederlandse taal- en letterkunde
  • Interactie Academie Antwerpen: Communicatie in groepen en organisaties
Huidige werkzaamheden
  • Trainer en ontwikkelaar Sneller Interactie
  • Docent Nederlands en communicatie aan de Hogeschool Arnhem/Nijmegen, faculteit Bedrijfskunde
Ervaring
  • Van 1981 – 1999 vakdocent Nederlands werkzaam in het voortgezet onderwijs (vmbo t/m gymnasium)
  • Van 1999 - 2001 als opleidingsdocent verbonden aan Hogeschool Windesheim in Zwolle, faculteit Educatie
  • Vanaf 2001 werkzaam als vakdocent Nederlands en communicatie aan de Hogeschool van Arnhem/Nijmegen, faculteit Educatie en Bedrijfskunde

Wilt u?

SoliciterenLeren solliciteren

 

U leert een succesvolle sollicitatiebrief schrijven en/of een enthousiasmerend sollicitatiegesprek voorbereiden en voeren.

SoliciterenHelder en foutloos schrijven

 

U leert lezersgericht en foutloos spellen volgens de laatste spellingregels.

SoliciterenEffectief verbaal en non-verbaal communiceren

 

U krijgt inzichten in communicatieve processen en u krijgt handvatten om deze effectief en efficiënt in allerlei situaties te kunnen gebruiken.

SoliciterenEffectief leiding geven

 

U leert de fundamentele principes van effectief leiderschap in te zetten.

Orde houdenOrde in de groep/klas

 

U krijgt richtlijnen, ideeën en mogelijkheden om uw positie in groepen te verbeteren en te versterken.